נמאס לכם להתנדנד במשקל?

ארגוני הבריאות קבעו:

השמנה היא מחלה כרונית

ארגון הבריאות העולמי (The World Health Organization - WHO), מוסדות בריאות בינלאומיים נוספים, הסתדרות הרופאים בישראל (הר˝י) והחברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר הכריזו כי הם מכירים בהשמנה כמחלה כרונית שיש לטפל בה כמו כל מחלה כרונית אחרת.

מתוך ההכרזה בישראל, 15 במאי 2018:

״החברה לחקר וטיפול בהשמנה וההסתדרות הרפואית קובעים לראשונה בישראל כי השמנה היא מחלה. 'מדובר במחלה כרונית ולא בכשל התנהגותי״.
״החלטה רפואית זו מצטרפת לארגוני בריאות בינלאומיים, כמו ההסתדרות הרפואית האמריקאית, ארגון הבריאות העולמי והאגודה האירופית לחקר ההשמנה, אשר הגדירו השמנה כמחלה. השמנה היא גורם המוות ה-5 בעולם, והיא גורמת לשורה של מחלות כדוגמת: סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם, מחלות סרטן ועוד.״
״המחקרים העדכניים מראים כי שינוי אורח חיים בלבד אינו יעיל בשימור הפחתת משקל לאורך זמן.
הנתונים מראים כי גם אלה שהצליחו להפחית ממשקלם באופן משמעותי, העלו את מרבית הפחתת המשקל ולעיתים אף חזרו למשקל גבוה מזה שהתחילו לפני השינוי. הסיבה לכך היא שמדובר בהפרעה במנגנונים פיזיולוגיים-גנטיים המושפעים על ידי סביבת החיים המשמינה, ולא בהכרח בכשל התנהגותי״.
״אצל החולים בהשמנה יש חוסר איזון במערכת בקרת השובע במוח. כתוצאה מכך, מגדיר הגוף בטעות משקל עודף כמשקל תקין. כתוצאה מכך, כל ניסיון של האדם להפחית ממשקלו ובכך להפחית את רקמת השומן בצורה משמעותית מוביל לכך שהגוף מפעיל מנגנונים שונים שגורמים לו להעלות חזרה את המשקל״.

קיימות מספר אפשרויות לירידה מבוקרת במשקל ולשמירה על משקל תקין

ניתן לקחת שליטה על המשקל - את/ה יכול/ה לבחור באחת מן האפשרויות הקיימות ואף לשלב ביניהן:

  • ליווי דיאטנית וסיגול הרגלי אכילה נכונים
  • שילוב פעילות גופנית באורח החיים
  • טיפול תרופתי
  • ניתוחים בריאטריים
  • טיפולים אנדוסקופיים
  • ליווי דיאטנית וסיגול הרגלי אכילה נכונים

    • ישנו מגוון רחב של דיאטות והרגלי אכילה. אין דיאטה אחת המתאימה לכולם. ניתן לשקול דיאטות שונות בעזרת מטפל\ת מוסמכ\ת, בדגש על הדיאטה המתאימה ביותר עבורך, תואמת את ערכיך, העדפותיך והיעדים המתאימים לך.
    • תזונה נכונה חשובה לכולם, מעבר למשקל גוף. גופים בינלאומיים ממליצים לבחור תוכנית תזונתית יחד עם המטפל\ת שלך שתוכל להתמיד בה לטווח הארוך לעומת זו שתתאים לך לטווח הקצר. שאל את המטפל\ת שלך על היתרונות ו\או החסרונות של דיאטות מסוימות, בחשיבה על השגת המטרה שהוצבה ושיפור בריאותך.

  • שילוב פעילות גופנית באורח החיים

    • פעילות גופנית אירובית – לדוגמת 30 עד 60 דקות של פעילות גופנית מתונה עד נמרצת ברוב ימות השבוע.
    • פעילות גופנית אנארובית – לדוגמת אימוני כוח.
    • שילוב של פעילות גופנית ביומיום מעודדת מגוון רחב של הטבות בריאותיות במבוגרים, בכל קטגוריות ה BMI, גם בהיעדר ירידה במשקל.
    • פעילות גופנית אירובית ואימוני כוח יכולים לעודד את שימור או שיפור סיבולת לב ריאה, תנועתיות, כוח ומסת שריר במהלך תהליך הירידה במשקל. שילוב זה של פעילות גופנית באורח החיים חשוב, מכיוון שהיבטים אלו לפעמים לא מקבלים מענה כשמשלבים התערבויות אחרות בירידה במשקל.

  • טיפול תרופתי

    • טיפול תרופתי ממשפחת GLP-1RA. ניתנת בזריקה יומיומית. דומה להורמון הטבעי הנקרא פפטיד דמוי גלוקגון 1 (GLP-1) המשתחרר מהמעיים לאחר ארוחה. התרופה פועלת על קולטנים במוח השולטים בתיאבון וגורמים להרגשת תחושת מלאות ופחות רעב.
    • טיפול תרופתי ממשפחת Sympathomimetic amine. התרופה ניתנת באמצעות כמוסה, פועלת דרך מערכת העצבים המרכזית. התרופה משפיעה על האזור במח שאחראי לתאבון וגורמת להפחתה בתחושת הרעב.
    • טיפול תרופתי ממשפחת Lipase inhibitor. התרופה ניתנת בצורת כמוסה עם ארוחות, ונקשרת לאנזימים במערכת העיכול (ליפאזות) ומונעת מהם לפרק את השומנים שאכלת במהלך הארוחה. השומנים שלא התעכלו אינם יכולים להיספג ומופרשים על ידי גופך.

  • ניתוחים בריאטריים

    • טבעת מתכווננת – ניתוח רסטרקטיבי (מגביל) שמטרתו להגביל את כמות המזון הנצרכת, טבעת מתכווננת חובקת את הקיבה ומחלקת אותה לשני חללים נפרדים: כיס עליון ושאר הקיבה. הקטנת נפח הקיבה בכיס עליון מגבילה את נפח המזון שהקיבה יכולה להכיל.
    • שרוול קיבה – כריתה אורכית של הקיבה, הכוללת כריתה של רוב העקומה הגדולה של הקיבה, כך שנותרת קיבה קטנה בצורת שרוול. המנגנון גם רסטרקטיבי וגם הורמונלי (כריתת הפונדוס, בו מופרש גרלין) הגורם לדיכוי תיאבון.
    • מעקף קיבה – ניתוח המשלב מנגנון רסטרקטיבי עם מנגנון של תת-ספיגה. חלוקת הקיבה לשני חלקים ולאחר החלוקה מבצעים חיבור בין המעי הדק לכיס הקיבה העליון. חלוקת הקיבה מהווה את ההגבלה בכמות המזון הנצרכת, בעוד ומרכיב התת-ספיגה מושג על ידי כך שהמזון עוקף את הקיבה, התריסריון, וחלק מהמעי הדק ולא נפגש עם מיצי העיכול עד לנקודת החיבור.
      בניתוחי מעקף קיבה ישנו ניתוח מעקף מלא RYGB שנעשה בשתי השקות – יצירת כיס קיבתי וחיבור בינו לבין המעי, ובין מעי למעי. וניתוח מעקף קיבה בהשקה אחת MGB\OAGB יצירת כיס קיבתי ויחבור בינו לבין המעי בהשקה אחת.

  • טיפולים אנדוסקופיים

    • בלון תוך קיבתי - בלון התוך קיבתי נמצא בשימוש עוד משנת 1985 כאשר כיום, קיימות גרסאות מתקדמות שלו. ישנם בלונים מסיליקון הממולאים בנוזל פיזיולוגי. הבלון מוכנס לקיבה באמצעות אנדוסקופיה ומוצא 6 חודשים לאחר מכן או בגרסה המתקדמת לאחר שנה. ישנם התקנים המורכבים משני בלוני סיליקון זהים בגודלם וכאלו הנבלעים נבלע כקפסולת ג'ל לקיבה ומנופחים באוויר באמצעות צינורית המחוברת לקפסולה.

    • הורדת נפח הקיבה בצורה אנדוסקופית - בשני העשורים האחרונים, נוסו מספר טכניקות באביזרים שונים להורדת נפח הקיבה ע"י תפירה או הידוק. כיום מאושרים שני אביזרים למטרה זו ע"י ה- FDA .האביזר מורכב על האנדוסקופ, וע"י מעבר מחט מסוגל לתפוס את מלוא עובי קיר הקיבה. באמצעות אביזר זה, מיצרים את הקיבה על ידי העברת סדרת תפרים התופסים את הקיר הקדמי, עקומה גדולה וקיר אחורי. הפעולה מוכרת כ-( Endoscopic sleeve gastroplasty (ESG.

    • רוויזיה אנדוסקופית של ניתוח בריאטרי קודם - רוויזיה אנדוסקופית והצרת השקה ע"י תפירה, תוארה לאחר ניתוח מעקף קיבה, וניתוח שרוול. רוויזיה לאחר מעקף קיבה נותנת מענה לשתי התוויות: חזרה של עלייה במשקל ולתסמונת ההצפה.

בכל אחת מן האפשרויות, חשוב להיוועץ ברופא, ורק על פי הנחיותיו לצאת לדרך.
שיתוף הפעולה עם הרופא והצוות הרפואי המלווה יכול להוביל לתוצאות הרצויות.
חשוב לקבוע עם הרופא או הצוות הרפואי המלווה תוכנית פעולה ויעדים אישיים לתהליך הירידה במשקל. כך תוכל להתמיד בדרך ולהפיק את המרב.
במסגרת התוכנית, יהיה עליכם לקבוע יעדי משקל ומדדי בריאות הניתנים להשגה במסגרת זמן סביר. בנוסף להצבת יעדים, חשוב לשלב שינוי הרגלי אכילה, בחירה במזון בריא וכן פעילות גופנית.

שאלות שאפשר לשאול את הרופא:

  • מדוע קשה לשמר ירידה במשקל, ומה ניתן לעשות על מנת למנוע עלייה חוזרת במשקל?
  • האם המשקל הנוכחי שלי מגדיל את הסיכון לבעיות רפואיות ומחלות אחרות?
  • איך אוכל לשמור על משקל תקין לאורך זמן?

בכל אחת מן הבחירות שלך, חשוב תמיד:

  • לבחור פעילויות שיש לך עניין לעסוק בהן, ולשלב אותן בשגרת היומיום שלך
  • לקבוע יעדים ניתנים להשגה
  • לעקוב אחר בריאותך ולהשוות אותה לשינויים עתידיים
  • לשפוט כל יום ביומו

כיצד עודף המשקל משפיע על הבריאות שלך?

חשוב לדעת שעודף משקל והשמנת יתר מעלים את הסיכון לחלות במחלות נוספות, ביניהן:

  • סוכרת מסוג 2
  • יתר לחץ דם
  • כולסטרול גבוה
  • מחלות לב
  • דלקת מפרקים
  • דום נשימה בשינה
  • סרטן מסוגים שונים

ירידה של 5% - 10% ממשקלך עשויה לשפר את בריאותך

החדשות הטובות הן שגם לירידה של 5%-10% ממשקל גופך ישנה השפעה משמעותית ומיטיבה על בריאותך.

ירידה של 10%-5% ממשקלך
עשויה לשפר
את בריאותך
  • התפתחות סוכרת מסוג 2
  • גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם
  • יתר לחץ דם
  • כולסטרול גבוה
  • דום נשימה בשינה

גם אם משקלך כיום אינו משפיע על בריאותך, השמנה היא מחלה כרונית העלולה להעלות את הסיכון לתחלואה נלווית, לכן חשוב שכבר היום תתחיל לנהל את הסיכון לטווח הארוך ותשוחח עם הרופא שלך.

לקבלת תכנים נוספים בנושא הטיפול בהשמנה

שים לב כי הנך עובר לערוץ ההשמנה באתר אינפומד. מימון הערוץ נעשה באופן בלתי תלוי וללא השפעה על תכנים, כשירות לציבור על ידי חברת נובו נורדיסק